When in Rome

Vilken resa!

Det började tiiiiidigt en fredagmorgon. Flyget gick 06.15 så ni kan ju gissa när vi var tvugna att gå upp. Var ju trevligt iaf att det var en lång flygning att sova på. Det första vi gör efter att vi har landat på italiensk mark är att leta ett sätt att ta oss in till stan. Virrar runt lite tills en hygglig man säger att det är just en buss som ska in till Rom, med två platser kvar. Vi springer och inser att det är en liten minibuss. Taxi. Och halvvägs in till Rom kommer jag på vad jag läst i den fina turistguiden "åk bara med officiella taxis, de med gul eller grön skylt". Hej svarttaxi! Men vi kom oss iaf hela in till stan, utan att bli rånade så vi klagade inte.

Första kvällen var vi nog lite overexited, för vi gick runt nästan hela stan. En kyrka, Santa Maria della Concezione där de gjort konstverk av människoben. Ascoolt. Man fick inte fotografera där, så vi köpte oss varsitt vykort istället. Vi hittade ett asgott matställe och gick ut hårt med att äta det som sen visade sig vara resans godaste pizza. Spanska trappan, Pantheon, Trevi-fontänen och nästan helt till vatikanstaten hann vi innan fötterna gjorde ont och vi gick genom Trastevere hemåt. Sen blev det akut ont och vi ville bara ta närmaste vägen hem. Vi hamnade vid Trevi-fontänen igen av misstag och hittade sen ut på rätt väg så vi kom hem till hotellet. Blåsor på fötterna och allmänt slitna efter en lång dag somnade vi farligt tidigt.

Dag två, lördag var ännu en solig och oerhört varm dag, för oss som vant oss vid betydligt ruggigare temperaturer. Vi åt frukost på hotellet. Utbudet var lite skralt, en sorts brød, några ostar och skinkor och en massa bakelser och fruktsallad. Kaffet däremot var outstanding! Sen traskade vi iväg mot Forum Romanum och Colosseum. Det var oerhört mäktigt att få se så stora och vackra saker, som är så gamla. Att tänka på vilka som gått där mååånga år före oss. Någonstans hade jag fått tipset om att gå in på Forum Romanum först så vi gjorde det, vilket var smart sen då vi på det viset slapp den timmeslånga kön på Colosseum. Vi åt lunch på en halvdan uteservering alldeles vid Colosseum, helt okej, man blev mätt men så mycket mer var det inte. Självklart blev det gott lokalt rödvin till det! Efter Colosseum hamnade vi på en annan uteservering där vi åt Tiramisu och upptäckte att bordsgrannarna var ett svensk/norskt par så det utbyttes lite trevligheter. Vi tog en sisesta på hotellrummet innan vi begav oss ut för att äta middag. Pasta med sjömat mitt emot kyrkan vi besökt dagen innan. Vi blev glada då vi hittade ett öppet nätverk vi kunde snyltsurfa en stund på så vi satt kvar ett tag och njöt innan vi tog ännu en tidig kväll.

Colosseum

Söndag, dag tre. Frukost på hotellet. Våra fötter protesterade en aning så vi gav oss på äventyret att prova ut Roms kollektivtrafik då vi skulle till Saint Peters basilikan. Det gick helt smärtfritt efter att en välvillig invånare hade visat oss hur vi stämplade biljetterna. Vi hade sett på teve kvällen innan att påven var i Spanien just då, så vi hade inga förhoppningar om att bli inbjudna på kaffe. Vi klättrade många smala trappor för att komma högst upp och kunna njuta av utsikten. Mötte en dam som gick åt fel håll och ursäktade sig med att hon inte orkade mer. Vi blev kvar där uppe en stund och fick tyvärr se hur en äldre man visst inte tagit trapp-turen upp så bra. Jag undrar fortfarande hur de fick ner han, han verkade vara väldigt dålig.

Efter vi beundrat basilikan även invändigt gick vi och satte oss och åt lunch. Pizza och rödvin + tiramisu = en säker vinnare! Vi gick omkring lite och tittade och njöt solen innan vi rörde oss tillbaka för en mitt på dagen vila igen. På kvällen tog vi oss till Colosseum för att få ta lite bilder i mörkret. Det var om möjligt ännu häftigare än i dagsljus. Tyvärr hade det börjat regna då, så det var lite blött. Middag sen intogs på en restaurang i någon bakgata. Underbar lasagne med zucchini och mozarella. Hur ska jag kunna äta egenlagad tråkig lasagne här hemma efter det här?! Det var mysigt att sitta ute under regnskydd och lyssna till regnets smattrande till middagen, så vi satt tills våran kanna med vin var slut. Sen gick vi en sista gång förbi Trevi-fontänen och slängde varsitt mynt, för att vara säkra på att vi återvänder en dag ;)

Världens Bästa Lasagne

Måndag, hemresa. Vi åt frukost och checkade ut. Tyvärr regnade även då så vi hittade ett cafe och drack kaffe och utvärderade resan. Gick lite i en bokhandel och hittade oss något att läsa innan vi skulle försöka med att köpa biljetter till flygplatsen. Efter en del om och men så blev det gjort iaf och vi fick se lite förorter på väg ut till flygplatsen. Såklart var vi ju väldigt tidiga så vi fick vänta en del innan incheckningen öppnade.

Efter en del stress och liiite oro hann vi precis med vårat andra flyg i Bryssel, bagaget däremot var nog inte så sugen på kylan och stannade där bara för att bli hemkört nästa dag. Allt som allt, en mycket bra resa med god mat och dryck, trevligt sällskap och bara helt ljuvligt. Italien är ett ställe jag absolut åker tillbaka till.

Micke har alla bilder på sin kamera. Ca 700 styckna så det kommer några fler när jag fått dem ;)