Kärringjävel

Igår var vi då på helsestasjon. Det hela börjar med ett trött jaha, alla kryper nu-påstående. Som om det var världens självklarhet att alla kryper, och samtidigt dessutom. Iselin är som bekant en månad yngre än de andra kiddsen, så hon följer av naturliga skäl inte deras utveckling. Något som gammjävlasurkärringen inte verkar haja. Sen när vi har våra enskilda samtal, så kommer det fram att Iselin prakltiskt taget är efterbliven, när hon som snart 10-månaders inte kryper. Nej juste, hon är inte ens 10 månader (fören på lördag). Jag försöker säga att Iselin är betydligt mer upptagen av att lära gå än att krypa, så hon hoppar nog över det steget. Kärringfan lyssnar inte. Jag försöker berätta hur välutvecklad finmotorik Iselin har, att hon bläddrar i tidningar, böcker och kan pincettgrepp sen länge. Surfittan ignorerar mig och bokar in en tid till fysioterapeuten. För kan man inte krypa när man är 10 månader, då är det något fel med en.

Ja, när vi går till fysion nästa vecka så kommer jag att kräva att byta helsesyster. Jag går inte till en sur gammal hagga som så uppenbart vantrivs med sitt arbete och hon kommer under inga som helst omständigheter ge min unge 1-års sprutan. No way.

Ps. Min kille tycker inte heller om henne, så det är inte bara jag.
Och två i min barselgrupp har bytt för att de inte gillar kärringfan. Ds.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Trevlig brutta det där... Jag kröp bara baklänges som unge. Undra vad hon hade sagt om mig...

2009-05-13 @ 23:50:24
URL: http://saph.blogg.se/
Postat av: Mamma Mu

Ja jag förstår dig, byt helsesyster! Under inga omständigheter ska man behöva gå med sitt barn till någon som man inte kan föra en dialog med - det är ju det som är viktigt om de ska kalla sig för "helsesyster" och "helsestasjon"! Det är såna "helsesystrar" som i sämsta fall lätt kan få föräldrar att bli osäkra, känna sig okunniga och värdelösa som föräldrar.. för att sen (då barnet blir större typ tonåren) inte våga annat än låta sina barn domdera och styra fritt...

Tur att du är klok nog att reagera och säga stopp! Så här får det inte vara! Men även på 80-talet gick distriktssköterskorna i Sverige efter regelboken; krypa vid den tiden, gå vid den andra, hålla vikten efter kurvorna.. dom har missat att det är helheten kring barnet som är viktig. Å så förstås att ha en vettig dialog med familjerna, vi har alla två öron för att lyssna dubbelt så mycket som vi ska prata.

Synd att din "helsesyster" inte fattar vilken viktig roll hon har!! Hoppas det här ger tröst och mildrar ilskan, både för dig och dina medföräldrar på bloggen. Kram, jag tror på dig och H!!

2009-05-14 @ 09:53:30
Postat av: ullisar

jeez?! Maali kröp på sin tiomånadersdag. i senaste tyckte jag, men på mitt BVC var det ingen som oroade sig. skönt för mig. eller kröp och kröp. hon rumphasade. och du har helt rätt. alla ungar kryper inte.



hejja som byter. för er alla fyra (du, iselin, pappan och tanten)!

2009-05-15 @ 00:56:47
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

NEJ TACK till kommentarer som är spam eller reklam. Ska du kommentera här kan du väl åtminstone låssas att du är läskunnig och har läst något jag skrivit.


Namn:
Jag vill ha en bulle

E-postadress: (faktura skickas hit)

Smygreklam:

Beundrarbrev:

Trackback
RSS 2.0